STRATEGIA EDUCATIEI PENTRU DEZVOLTARE

CONTEXT:

Cateva definitii stabilesc contextul educatiei pentru dezvoltare la nivel european si national :

  • Cooperarea pentru Dezvoltare= sprijinirea dezvoltarii durabile, eradicarii saraciei si intaririi democratiei in statele in curs de dezvoltare (MAE).

  • Educatia pentru Dezvoltare = Un proces de invatare activ, bazat pe valorile solidaritatii, egalitatii, includerii si cooperarii. Permite oamenilor sa treaca de la o constientizare a prioritatilor de dezvoltare internationala si de dezvoltare umana durabila, prin o intelegere a cauzelor si efectelor problematicilor globale, catre o implicare personala activa si informata. Acest proces se desfasoara in principal in tarile dezvoltate.

SCOP:

Cresterea implicarii cetatenilor in procesul de eradicare a saraciei de orice tip si in actiuni promotoare ale justitiei sociale.

ARII TEMATICE IN CADRUL EDUCATIEI PENTRU DEZVOLTARE:

ODM (Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului)

Drepturile Copilului

Comert Echitabil

Dezvoltare Durabila

Relatiile Nord- Sud

Drepturile Omului

Globalizare

Drepturile Economice si Sociale

Pace si Dezvoltare

Drepturile Minoritatilor

Rasism

Democratie si Guvernabilitate

Migratie

Probleme de Gen

Educatie Multiculturala

Asistenta Oficiala pentru Dezvoltare

Drepturi Politice si Civile

HIV/SIDA

Securitatea Hranei

Drepturi laborale

Organizatia Mondiala a Comertului

Datorii

Strategii de finantare pentru ED

ACTIVITATI SPECIFICE:

  • Informare

  • Constientizare

  • Educare

  • Campanii si Advocacy

  • Cercetare

PROGRAMELE EDUCATIEI PENTRU DEZVOLTARE SE ADRESEAZA :

  • Cetatenilor, in general

  • Copiilor, tinerilor, familiilor, comunitatilor

  • Studentilor, profesorilor, personalului didactic din scoli si universitati

  • Actorilor din mass-media

  • Leader-ilor comunitatilor

  • Factorilor de decizie (autoritati locale si nationale, institutiilor publice)

  • Mediului de afaceri

  • Societatii Civile

  • Sindicatelor

  • Celebritatilor

ISTORIC:

Nevoia de a avea Educatie pentru Dezvoltare a fost exprimata in mai multe intalniri internationale, fiind in acelasi timp si rezultatul unei nevoi a UE de a-si imbunatati sistemul de comunicare legat de programele sale de dezvoltare si de a-si implica cetatenii.

Iata o lista de initiative care au constituit pasi importanti catre o Strategie Europeana de Educatie pentru dezvoltare:

  1. Declaratia de Politica pentru Dezvoltare (Consensul European)

  2. Regulamentul Consiliului nr. 1658/98

  3. Planul D al Comisiei Europene

  4. Rezolutia Consiliului asupra Strategiei de Constientizare pentru ED (2001)

  5. Declaratia de la Maastricht (2002)

  6. Procesul Palermo (2003)

  7. Conferinta Europeana asupra Constientizarii si ED pentru Solidaritate N-S

In cadrul CONCORD (confederatia europeana reprezentand mai mult de 1500 de ONG-uri implicate in cooperare pentru dezvoltare), Forumul de Educatie pentru Dezvoltare(FED)  reprezinta unul dintre grupurile de lucru principale. Compus din reprezentanti ai platformelor nationale si internationale din cadrul CONCORD, precum si din reprezentanti ai Romaniei si Bulgariei, FED si-a manifestat o atentie deosebita pentru implicarea activa a Romaniei in procesul de elaborare al strategiei europene de ED prin invitatia adresata de a fi parte din Steering Commitee (Consiliul Director). FED are ca principale arii tematice: curricula, cod de conduita, scoala de vara, strategii de finantare, informare si constientizare.  

FED lucreaza in paralel cu DEEEP, acesta din urma fiind un proiect initiat de FED pentru activitatile sale legate de educatie pentru dezvoltare.

JUSTIFICARE:

Educatia pentru dezvoltare, asa cum este definita in contextul EU si adoptata de catre CONCORD, este foarte necesara in contextul unui sector ONGD tanar pentru o serie intreaga de motive:

a) sustine un proces necesar de educare a practicienilor in paralel cu actiunile de cooperare pentru dezvoltare. Astfel, in contextul Romaniei ar fi necesare educatia tintita catre: sectorul ONG, autoritati, Guvern, populatie si mediul donatorilor.

b) sustine ridicarea gradului de constientizare al populatiei intr-o tema foarte noua (dar NECESARA) pentru Romania. Constientizand necesitatea cooperarii pentru dezvoltare putem sa avem si constiinta si demnitatea apartenentei la comunitatea globala.

c) Eforturile Romaniei in Educatia pentru Dezvoltare sunt sustinute la nivel european.

Anunțuri